- przygotowanie do prowadzenia zajęć Metodą Dobrego Startu w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, młodszym szkolnym oraz dziećmi
o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kurs odbędzie się w dniach 25.04 - 26.04.2020 w Rzeszowie.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia
Zajęcia poprowadzą: Małgorzata Barańska i /lub Ewa Jakacka – rekomendowane przez prof.M.Bogdanowicz, współautorki wielu publikacji dotyczących Metody Dobrego Startu oraz edukacji wczesnoszkolnej
MIEJSCE REALIZACJI:
CZAS TRWANIA: 20 godzin dydaktycznych
25.04 - sobota - 09:30 – 18.30
26.04 - niedziela - 08.00 – 14.00
Informacje i zapisy
tel. 601 394 434
Cele kursu:
I Poznanie głównych założeń Metody Dobrego Startu
Jakie są cele Metody Dobrego Startu?
Dla kogo jest przeznaczona Metoda Dobrego Startu?
Jak przebiegają zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu?
Jakie są warianty Metody Dobrego Startu?
Jak organizować zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu i jak wykorzystywać tę metodę w pracy z grupą przedszkolną, klasą pierwszą i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
Dlaczego Metoda Dobrego Startu jest skuteczna?
II Poznanie materiałów przeznaczonych do pracy Metodą Dobrego Startu:
„Piosenki do rysowania” – dzieci w wieku przedszkolnym i dzieci starsze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
„Od wierszyka do rysunku” cz. 1. i 2. – dzieci 3-4-letnie, 5-letnie oraz dzieci starsze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
„Od piosenki do literki” cz. 1. i 2. – dzieci 6-7-letnie i dzieci starsze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
„Od wierszyka do literki” oraz „Od wierszyka do literki, dwuznaku i zmiękczenia” – dzieci 6-7-letnie i dzieci starsze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
III Nabycie praktycznych umiejętności:
prowadzenia zajęć Metodą Dobrego Startu z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
konstruowania scenariusza zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu;
samodzielnego projektowanie wzorów graficznych oraz dobierania lub układania do nich piosenek i wierszyków;
wykorzystywania obserwacji prowadzonych podczas zajęć do stwierdzania rodzaju i nasilenia trudności w uczeniu się oraz postępów osiąganych przez dzieci.
Treści programowe:
Teoretyczne wprowadzenie do Metody Dobrego Startu
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe przygotowujące do pracy Metodą Dobrego Startu.
Przykładowe zajęcia praktyczne – wprowadzenie wzoru graficznego na podstawie odpowiedniej piosenki z publikacji „Piosenki do rysowania”.
Przykładowe zajęcia praktyczne – wprowadzenie litery na podstawie odpowiedniej piosenki z publikacji „Od piosenki do literki”.
Przykładowe zajęcia praktyczne – wprowadzenie litery na podstawie odpowiedniego wierszyka z publikacji „Od wierszyka do literki”.
Prezentacja wzorów graficznych i odpowiednich piosenek (wraz z ćwiczeniami ruchowo-słuchowo-wzrokowymi) z publikacji „Piosenki do rysowania”.
Samodzielne projektowanie wzorów graficznych oraz dobieranie do nich piosenek lub wierszyków.
Ćwiczenia ruchowo-słuchowe i ruchowo-słuchowo-wzrokowe na podstawie wierszyków i wzorów graficznych (liter) z publikacji „Od wierszyka do literki”
Konstruowanie scenariusza zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu.
Oglądanie i analiza filmu dotyczącego pracy Metodą Dobrego Startu.
Informacje na temat części praktycznej kursu Metody Dobrego Startu
- prowadzenie zajęć Metodą Dobrego Startu dla przedszkolaków,
- prowadzenie zajęć MDS dla uczniów najmłodszych klas (a także dzieci starszych, mających specjalne potrzeby edukacyjne),
- opracowywanie poszczególnych typów ćwiczeń właściwych dla MDS,
- opracowywanie scenariusza zajęć MDS,
- opracowywanie wzorów graficznych służących do zajęć MDS.
Zajęcia mają formę praktyczną i należy uczestniczyć w nich w stroju umożliwiającym swobodny udział w zabawach ruchowo-słuchowych i ruchowych.
Wybrane publikacje, do których warto sięgnąć, aby poszerzyć wiedzę na temat Metody Dobrego Startu
Bogdanowicz M. (1985). Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat. Warszawa: WSiP
Bogdanowicz M. (1999). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP
Bogdanowicz M. (2006). Skala oceny skuteczności Metody Dobrego Startu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2005). Od piosenki do literki – cz. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2010). Od piosenki do literki – cz. 2. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2006). Piosenki do rysowania. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2006). Od wierszyka do literki. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2008). Od wierszyka do literki, dwuznaku i zmiękczenia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2008). Od wierszyka do rysunku – 3-4-latki. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2008). Od wierszyka do rysunku – 5-latki. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Dane kontaktowe:
Firma: Centrum Kształcenia Europejskiego „WIEDZA”
Adres: 35-011 Rzeszów, ul. Pułaskiego 3
Nr. telefonu:601 394 434
Nr konta: Bank Millenium 76 1160 2202 0000 0001 1664 8532
Ankieta zgłoszeniowa do pobrania: